Nieuws
Agenda

Werkboek Marketing van Ecologische Bouwmaterialen beschikbaar voor de bouw

Op 27 maart 2014 is tijdens de conferentie ‘’Duurzaam bouwen een kwestie van doen; biobased concepten het werkboek Marketing van Ecologische Bouwmaterialen gepresenteerd. Dit gebeurde door de overhandiging van het boek door de schrijver, Michiel van Beek, aan de gedeputeerde van Gelderland Jan Markink in de aula van de HAN, Arnhem.

Dit werkboek is gemaakt in het kader van het Europese Interreg IVb project CAP’EM. Dit project is opgezet om de markt voor ecologische en biobased bouwmaterialen, producten en bouwconcepten te vergroten. De partners van CAP’EM, 10 organisaties uit 5 landen, hebben gezamenlijk een strategie ontwikkeld om biobased en ecologische bouwmaterialen een volwaardige positie te geven binnen de bouwsector. Gestart is met het ontwikkelen van een instrument om de milieu impact van de materialen te kunnen vergelijken. Deze methode is gebaseerd op de laatste Europese normen voor het berekenen van de milieu impact. Om deze gegevens toegankelijk te maken is er een webbased tool ontwikkeld: CAP’EM Compass, hier beschikbaar.

Verder is veel aandacht besteed aan het organiseren van congressen, workshops en exposities. Omdat duidelijk werd dat marketing een van de zwakke punten is voor de verkopers en leveranciers van biobased en ecologische bouwmaterialen is het werkboek ontwikkeld. Hiermee kunnen de partijen gericht aan de slag om de markt voor hun producten te vergroten. Agrodome en de andere partners van CAP’EM zijn blij dat de provincie Gelderland het project stevig heeft ondersteund en verwachten ook in de toekomst een mooie ontwikkeling van de bouwsector naar een biobased bouwsector, met Gelderse bedrijven als voorloper en trendsetter.

Nadere informatie:

Stichting Agrodome, Fred van der Burgh fred@agrodome.nl

Provincie Gelderland, Irma Koster en Gerard Taat, i.koster@gelderland en g.taat@gelderland.nl

Websites:

www.agrodome.nl
www.bouwboulevard.com
www.biobasedbouwen.nl