Log in het BBE netwerk

Accountgegevens

Linkedin

Biobrandstoffen zijn niet nieuw, de eerste auto’s reden op bio-ethanol en biodiesel. Tegenwoordig staat de productie van transportbrandstoffen uit hernieuwbare grondstoffen weer volop in de belangstelling. Door de groeiende Europese markt voor biobrandstoffen en de strengere duurzaamheidseisen groeit de interesse vanuit de industrie voor het gebruik van alternatieve technologieën en in nieuwe productieroutes.

Biodiesel  ter vervanging van de huidige diesel heeft een plantaardige of dierlijke basis. Brandstoffen geproduceerd uit niet voedsel gewassen als stro en hout vormt het hernieuwbare alternatief voor de toekomst. Bio-ethanol is momenteel de belangrijkste vervanger van benzine en wordt op grote schaal geproduceerd. Vrijwel de gehele huidige bio-ethanol productie gebeurt op basis van suiker- en zetmeelgewassen. Deze grondstoffen zijn relatief duur en de groeiende vraag naar bio-ethanol gaat gepaard met een vraag naar goedkopere grondstoffen en grondstoffen die niet met voedselproductie concurreren. DSM bouwde met haar Amerikaanse collega POET één van de eerste commerciële tweede generatie bio-ethanolfabrieken, waarbij maïsafval gebruikt wordt.

Compacte energiedrager

Biobrandstoffen hebben net als fossiele brandstoffen het voordeel dat het erg compacte energiedragers zijn. Daardoor is het erg geschikt voor lange afstand en zwaar transport (vrachtwagens, lucht- en scheepvaart). Met name de luchtvaartsector heeft op dit moment geen andere hernieuwbare energiedrager tot zijn beschikking. Ook worden hybride auto’s op duurzame biobrandstof genoemd als slim alternatief.

Biogas als transportbrandstof

Biogas wint terrein als transportbrandstof (in de vorm van bio-CNG en bio-LNG (Compressed of Liquefied Natural Gas)) en kan worden geproduceerd uit relatief natte reststromen uit de landbouw en veeteelt. Verder richt de aandacht zich op de inzet van alternatieve niet voedsel gewassen (bijvoorbeeld algen, zeewier, Jatropha) voor de hernieuwbare productie van biobrandstoffen.

Van generaties naar geavanceerde biobrandstoffen

Biobrandstoffen zijn er dus in verschillende soorten. De meeste biobrandstoffen zijn gemaakt van plantaardig materiaal, zoals palmolie, koolzaad, suikerriet en maïs. Dit wordt vaak aangeduid als de ‘eerste generatie’ biobrandstof. De eerste generatie biobrandstof wordt gewonnen uit gewassen die ook voor voedsel geschikt zijn. De tweede generatie biobrandstoffen worden gemaakt uit afvalstoffen, zoals maïsresten of planten die niet geschikt zijn voor voedsel, bijvoorbeeld houtsnippers. Er is ook nog een derde generatie biobrandstof in ontwikkeling; op basis van algen en zeewier, hierbij is minder concurrentie met landgebruik. Bij de vierde generatie produceren micro-organismen zelf de brandstof of chemicaliën, Photanol in Amsterdam is hier een goed voorbeeld van. Omdat zoveel generaties onderscheiden niet eenvoudig is, worden tegenwoordig de termen ‘conventioneel’ (eerste) of ‘geavanceerd’ (2e of hoger) gehanteerd als het gaat om biobrandstoffen.

Catalogus van Nederlandse biobrandstofinitiatieven

Door AgentschapNL is een lijst gemaakt van initiatieven in Nederland op het gebied van biobrandstoffen. Bekijk de catalogus van Nederlandse biobrandstof initiatieven: lees verder.

Links


Informatiesheets van groenegrondstoffen.nl:

 

 

Terug
GERELATEERD NIEUWS

Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) heeft een nieuwe technologie ontwikkeld die de productie va...

Wetenschappelijke experts uit binnen- en buitenland bespreken vanuit verschillende invalshoeken het ...

Voor het eerst zijn Garanties van Oorsprong (GvO's) op de markt gekomen voor elektriciteit uit N...


Fatal error: Call to undefined function organisations_get_themes_by_name() in /home/users/biobjftp/biobasedeconomy.nl/wp-content/themes/biobasedeconomy/sidebar-bedrijven.php on line 16